Joutsan kunnan tilinpäätös 2017, ryhmäpuheenvuoro

Jussi Lehtonen, kunnanvaltuutettu, valtuustoryhmän puheenjohtaja

Saku Kaistinen, kunnanvaltuutettu

Tilinpäätös 2017

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, paikalla oleva yleisö sekä median edustajat.

Käsittelemme nyt Joutsan kunnan tilinpäätöstä vuodelta 2017. Meillä on usean hyvän vuoden jälkeen edessämme alijäämäinen tulos. Edellisinä vuosina kun olemme tehneet hyvää tulosta, kovan työn lisäksi meillä ollut onneakin mukana. Kuntataloudessa ei tarvita kummoisia heilauksia, niin tilanne muuttuu. Nopeastikin. Tilinpäätös oli varmasti niin hyvä, kuin nyt meidän oli mahdollista saada aikaan.

Suomen taloudessa koettiin käänne parempaan vuoden 2017 aikana. Vaikutusta Joutsan kuntaan on vielä hankala arvioida, mutta ainakin työttömyystilastot näyttävät Joutsan osalta pitkästä aikaa paremmalta. Kun puhutaan taloudesta isossa mittakaavassa, valtakunnallisesti, euroopan laajuisesti, tai jopa maailman mittakaavassa voidaan todeta että

iso laiva kääntyy hitaasti, näinkun leikkisästi voidaan sanoa.

On muistettava, että merkittävin vaikutus negatiiviseen tulokseen on takausvelkojen maksu, mutta määrärahojen ylityksiä syntyi monella sektorilla, ja kokonaisuudessaan kunnan taloudellinen tilanne taittui huonompaan.

Teimme vuoden 2017 lopulla kovan tempun. Teimme kaikkien aikojen suurimmat kiinteistökaupat. Tähän tulemme nojaamaan tulevaisuudessa, alue on kärkihankkeitamme, ja toivokaamme että hommat alkaa pyörimään suunnitellusti.

Kun olimme lähestulkoon kriisikunta jokunen vuosi sitten, alettiin talousasioihin paneutua eri tavalla. On pidetty talousseminaareja. Näitä on pidettävä jatkossakin, koska joidenkin laskelmien mukaan olemme vielä kovilla talousasioiden kanssa. Näyttipä konsulttien laskelmat mitä tahansa, on meidän velvollisuus olla kokoajan hereillä, ja pitää tilanne hallinnassa.

Tilintarkastuskertomuksessa on mainittu se mitä toivotaankin, kuten esimerkiksi;

-”kunnan hallintoa on hoidettu lain ja valtuuston päätösten mukaisesti”

-”kunnan sisäinen valvonta ja riskienhallinta sekä konsernivalvonta

on järjestetty asianmukaisesti”

Ja niin edelleen.

Tarkastuslautakunta mainitsee arviointikertomuksessa että tilinpäätösasiakirjat eivät sisällä mitään erityisen hälyttävää, mutta mainitsee joitain asioita joihin pitää kiinnittää huomiota.

Tilintarkastajat esittävät tilinpäätöksen hyväksymistä, ja vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille. Tähän on helppo yhtyä.

Joutsan seudun perussuomalaiset esittää tilinpäätöksen hyväksymistä, ja vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille.